Followers

Tuesday, June 10, 2008

Time FixatioN


Adakah kau mampu untuk jadi seperti batuan di tepi pantai?saban hari dihempas badai namun tetap pasrah,dan tidak berganjak dari asalan mereka,seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku..biar sekuat mana badai menghempas,tetapnya batuan itu pasti di situ...betapa setianya kau wahai sang batu terhadap sang badai yang tak putus tiba.

Cuba sorot kembali kehidupan yang kita lalui.Adakah kita mampu untuk melawan segala badai dan rintangan yang tiba..?atau kita akan berganjak terus dari masalah-masalah itu tanpa berani mencuba untuk mengakhirinya,walau seribu pengorbanan di butuhkan..?Mampukah kita untuk jadi seperti batuan di tepian pantai yang saban hari di hempas badai?hmmm tepuk dada tanyalah iman..

Bila kita bicara soal cabaran dan rintangan dalam kehidupan,sering manusia menyesali nasib mereka tanpa cuba untuk mengkaji hikmah disebalik cabaran-cabaran tersebut.Tuhan tidak akan jatuhkan musibah kepada kita jika kita tidak mampu untuk menghadapinya.Bukankah setiap ujian itu akan disusuli dengan kesenangan?Percayalah dengan janji Tuhan.

Bagi saya,masalah dalam hidup lah yang banyak mematangkan hidup.yang banyak membantu saya untuk menjadi 'insan'.dan percaya atau tidak,saya tidak menyesal atas apa yang telah saya lakukan.sebab saya percaya selagi kita mampu untuk belajar dari semua kesilapan yang lalu dan cuba untuk tidak mengulanginya,maka kita akan tetap mempelajari sesuatu dalam hidup.

'i wish i could turn back the time and fixs everything's that i've done...'

Sering kita mendengar frasa ini kan,apabila kesilapan tercipta setiap orang sentiasa akan cuba untuk berbalik pada masa lalu,kalau-kalau itu boleh berlaku.Tapi atas nama manusia,mampukah kita untuk berbuat demikian?i dont think so..and what's left on us until then?only guilt and all of the blaming..yang tersisa selepas itu hanyalah kepedihan dan kekecewaan.Ambillah segala iktibar daripada apa yang telah terjadi,dan cuba untuk perbaiki diri.

Tapi jangan pernah putus harapan.

*Aku sedar masih banyak yang perlu di tempuhi...dan hingga kini masih tercari-cari erti hidup dalam meniti sebuah kedewasaan..LIFE IS WONDERFUL AND MYSTERIOUS.

13 comments:

Princess Redbloodsnow said...

dahlah pala aku ngah ting tong
bc post ko neh...makin bertambah² ting tong pala aku neh :(

im one of those person yg said =>"...wish i could turn back time..""

**sobsobsob**

Beruang Madu said...

Axim... abang tak dapat nak komen pasal bola tu yer... tapi abang suka nak komen pasal nih...

Dulu abang selalu berharap dapat belajar dari kesilapan orang lain... yg nyata abang tetap gagal terutama dalam percintaan. Bab cinta abang tak pernah cerita kat Axim... tanak cerita. Sambung... tapi hakikatnya kita tetap kena belajar dari pengalaman kita sendiri dan dari situ kita tak mudah kalah.

Lumrah ni takleh berbeza dari orang lain. Semua manusia walau bangaimana sekalipun akan alami cerita yg sama sebelum mereka sampai peringkat matang...

nasihat abang:

JANGANLAH AZIM KECEWA DENGAN KEGAGALAN HARI INI SEHINGGA AZIM MELUPAKAN KEBAHAGIAAN HARI ESOK, MUNGKIN TUHAN TELAH SEDIAKAN TEMPAT YG BAHAGIA BUAT AZIM DIHARI ESOK SEBAGAI HADIAH DARI KETABAHAN AZIM HARI INI

Yes u can be the rock and u can turn back the time... macam mana tu??

Dalam kehidupan sejarah akan berulang sebagai menyahut doa Azim hari ni. Oleh kerana Azim minta utk kembali ke masa lampau, maka Allah akan tunaikan... caranya...

Azim akan diberi peluang sekali atau dua kali lagi mengalami peristiwa yg sama dan masa tu lah Allah akan uji Azim, apakah Azim akan tunaikan janji utk membetulkan kesilapan. Kalau tidak, Azim tetap aka mengulai kesilapan yg sama juga... lagi dan lagi.

Jadi bila Azim jatuh cinta semula, ingatlah komen ni... pernah berlaku pada Abang and yet bila diberi peluang kedua, Abang ulangi kesilapan yg sama. At this moment baru Abang tersedar, inilah masa2nya yg abang ingin kembali tu.

Maknanya kalau Allah kembalikan kita semula kepada masa2 yg lepas, kita tetap akan ulangi kesilapan yg sama... jadi whats the point of turning back time?? Kan...??

Nasihat ini adalah untuk semua ihsan daripada beruangmadu.com

Salam Sayang Beruang Madu... heheheheee

mummysyafie said...

axim...kiter selalu rasa menyesal kerana tak pernah menghargai apa yang telah berlalu...

sudah menjadi adat..bila ada dilupakan..tapi bila tiada, tercari-cari..

apa yang berlalu..biarkan ia pergi..jangan diingati atau disesali... suatu hari nanti, ianya akan hadir jua tapi dalam keadaan dan suasana yang berbeza!

axim said...

zie--->jangan beratkan kepala ngan perkara perkara yang dah lepas....biar lah ia menjadi sejarah zie...janji kita belajar sesuatu dan jangan ulangi lagi kesilapan lalu k...aku doa kan ko..

axim said...

zie--->jangan beratkan kepala ngan perkara perkara yang dah lepas....biar lah ia menjadi sejarah zie...janji kita belajar sesuatu dan jangan ulangi lagi kesilapan lalu k...aku doa kan ko..

axim said...

abang bear.....>abang,nanti axim ulas lagik k,masa ni tak da feel lagik nak komen panjang pasal nih...nanti malam ke axim komen balas lain....tq atas nasihatyang panjang ni...

axim said...

mummysyafie--->betul tu kak..sekarang saya cuba belajar untuk menghargai semua benda yang hadir dalam hidup saya...saya tak mau ulangi lagi kesilapan yang sama...terima kasih atas nasihat..

shahril aley said...

ermmm... aku jenis suke look beyond setiap perkara walaupun result die masih samar². kalau kenangan manis kite simpan sebagai kegembiraan tapi kalau yg mana pahit masam masin tu aku akan cube jadikan panduan dalam tangani perkara yg bakal menjelma.

sesempurna manusia itu ada jua kelemahan/kesilapan. tak boleh lari begitu saja kerana ia akan kembali menghantui diri kite.

suke baca pesanan bang yazeed tu...
Insaf sebentar.....

nazzman ibrahim said...

lupakan kisah semalam,simpan dalam lipatan sejarah...hadapi dengan tenang esok hari dan hari hari yang mendatang.inysaAllah berjaya

axim said...

Aley--->yer...pesanan bang yazeed tu sangat berguna...sila semat kan dalam hati k..

Nazzman--->terima ksih atas nasihat yek...

Inah said...

suka jugak baca abg yazeed ni :)..nak komen panjang tapi x de kesempatan fulek..

Nikli said...

i have no further comment buddy..
just love to read theirs.. especially frm beruang madu n kak nor..

sudah jadik adat..
yang ada di lupakan..
bila tiada, baru tercari2..
:(

thanks.

axim said...

Inah--->takper,nanti ada kesempatan sila komen dalam 2 ribu patah perkataan k..hehe

Nikli-->tercari-cari....

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails