Followers

Monday, June 16, 2008

A BetteR DaY


Dalam hidup kita sehari-harian banyak benda yang tak dapat nak di jelaskan secara lahiriah..kadang-kadang kita hanya mampu berdoa dan berharap agar orang lain mampu untuk fahami diri kita dengan cara yang kita inginkan,tapi...mungkinkah itu akan berlaku?

Terima orang lain dengan seadanya.ya,that's a correct words..ini sahaja ayat yang mampu untuk mengungkaikan persoalan saya di atas.Sebagaimana kita perlu terima orang lain seadanya,begitu juga lah orang lain seharusnya menerima kita.Terima dengan seadanya,sebab tiada manusia yang mampu untuk jadi sempurna.

Tapi kita mampu untuk jadi sempurna di pandangan orang yang menghakimi kita...u are perfect in my eyes...dan sebenarnya frasa ini adalah reverse psychology yang bererti..'saya terima kamu seadanya..'.Cukup.Jika kita sudah berjumpa dengan seseorang yang mampu untuk terima kita dengan seadanya,bagi saya itu sudah cukup.Sekurangnya kita tidak menerima penolakan sepenuhnya.

Kadang saya hairan dengan segelintir manusia yang asyik mengadili orang lain,seolah-olah dirinya lah yang paling agung dan paling bagus.Manusia sebegini bagi saya sangat kurang dengan nilai empati yang patut kita miliki.Paling kurang,selidiki dulu dan baru jatuhkan hukuman.come on,nobody's perfect and do respect others...tapi semua ni selalu bergantung kepada keadaan.....tahap kesabaran kita juga berbatas..paling penting untuk kita fikir dan jaga juga hati perasaan sendiri.

Saya sering punya banyak persoalan.namun saya tetap yakin tiba suatu masa segala persoalan di dalam jiwa pasti akan terungkai dengan sendirinya.Biar masa dan takdir tentukan segala.

Hal-hal lain, serah saja pada ketentuan Tuhan.

"This is the beginning of a new day. You have been given this day to use as you will. You can waste it or use it for good. What you do today is important because you are exchanging a day of your life for it. When tomorrow comes, this day will be gone forever; in its place is something that you have left behind...let it be something good."

19 comments:

SYUKS said...

waaaa. axim sebuah wacana dan tinta kata yang sungguh mendalam.. bait bait kata yang penuh emosi dan berjiwa... ada maksud tersirat kerrrr??? ha ha

Ziana said...

terima lah kawan� kite seadanya...
:)

Najib Ariyan Ali Basha said...

about this entry...thanks dik....

hal lain...berkenaan ngan boss axim tu kan... abang ada cerita lah... katabig boss abng dulu.. dia nih baik benor ngan abang... gimana seseorang tu dinaikkan pangkat... ikut tempat lah tapi buleh kita jadikan pedoman...

Kata Big boss tu... biasanya akan ada kekurangan dalam syarikat dan staff akan diuji setiap satu.. contohnya sekiranya ada kekurangan pada Senior Manager... semua staff bawahan akan diminta turun tangan membantu... masa ni lah akan dilihat siapa yg paling layak. Seorang kerani atau Supervisor atau Executive akan bekerja seperti mana seorang Senior Manager dan biasanya masa inilah kita dgr rungutan dari staff bawahan bahawa mereka kerja macam Senior Manager tapi gaji macam kuli batak... betul tak??

Sebenarnya dia sedang memilih siapa yg paling layak utk duduk di tempat kosong tu. What the hell dia nak lantik Manager yg kerja goyang kaki bila dia ada Supervisor atau Executive yg lagi baik utk jawatan Senior Manager kan?? Jadi seorang yg kerja walau sebagai kerani hendaklah berani mengambil kerja dan tanggungjawab besar biarpun sebagai Pengarah untuk melayakkan dia ke jawatan tersebut.

Ini Abang belajar semasa abang bekerja di HR lama dulu... so jangan jadikan 'beban' yg ada sebagai beban tapi sebagai jalan utk Axim naik ke atas. Kalau takder beban tu, macam mana nak tunjukkan kepada Management yg Axim layak dinaikkan pangkat???

izal said...

ape yg ko meroyan ni xim....

marah kat sape lak nehhh....haaa citer cpt...

SaifulBashrie said...

weii hang awat weii...lain ja entry hang? ada orang wat dajai kat hang ka? xyah layan wehh..yang namanya manusia neh mmg macam2 ragam.. ada gak part2 entry hang tu aku besa kena...aku dulu just berdoa mintak petunjuk bagi tenang sket hati..

Anonymous said...

salam cik azim..
waahhh setelah lama tidak menjengah ke blog anda, akhirnya arini terbuka hati untuk melawat..sungguh lawatan ini tidak sia2 di saat hati rasa gundah, ayat2 anda berjaya menimbulkan rasa POSITIF di jiwa saya..maka lintasan aura negatif yg sesaat menyinggah di hati di halau pergi..

saya yang senantisa POSITIF...
-secret in silence-

Inah said...

salam axim..lama x bertanya kabar..cewaah :)

just a short comment..a good friend is someone who tell us to change in order to be better..bukan someone yang buat dunno ngan segala benda yg kita buat

its true u have to accept the people the way u are but sometimes u have to learn to change urself to a better person

:)

take care

Ted said...

erm, macam mana nak cakap ek..

lambat laun semuanya akan terungkai, sbb tiap2 satu perjalanan hidup tu dah mmg ada tujuan dan sebab musabab nya..

sblm berserah kene usaha dulu tau. gudluck

Miss Reen said...

nice entry..and i like this entry..

i hv a quote for u & for all

Do Not Judge And U'll Not Be Judge,
The Jugdement That U Give Is The Jugdement That U'll Get.

be strong je jim..
Setiap orang ada caranya tersendiri utk menyelesaikan masalah memasing, termasok la ajim. Just sit back and relax. One fineday, u'll know the answers for all ur questions.

NN said...

setiap yang terjadik pasti ada sebab dan hikmah di sebaliknya.. terpulang pada kita yang mentafsirkannya..

kita bole pilih kawan mana yg kita nak.. yang bole terima kita seadanya, n kita bole terima dia seadanya.. just dont expect sumthing when u r not willing to give them sumthing in return..

Mieza's Penny said...

luahan perasaan ya...siapa yg buat axim ni...biar akak babap manje dia...:D

nazzman ibrahim said...

sabarlah xim
itulah namanya kehidupan

eedany said...

enjoy life axim...tapi jgn tersasar dari landasan gitew...

take care :)

Masy said...

tetiap org ada pro dan kontra. kekurangan yg bole diubah, apa salahnya diubah.

klu tidak, anggap saja org itu tidak berbaloi dikejar dan dimilik. hey.. byk lg org kat luar sana kan? ;)

positif positifff~ ;D

@xiM said...

Syukur--->tiada maksud tersirat syuk..hanya yang tersurat di depan mata...hehe

Ziana--->yup..agreed..terimalah kawan kita seadanya kan...

Abang Bear--->abang nih...komen slalu panjang panjang..hehe...ok la tuh...nasihat yang abang bagi tu akan di sematkan dalam minda sehingga hujung nyawa...terima kasih yek atas nasihat...yang baik jadikan tauladan yang buruk jadikan sempadan..

@xiM said...

Izal--->aku da tertekan nih...dah meroyan tahap gila babi dah ni..haha

Bash---->yup..sekadar luahan perasaan...tiada yang tersirat melainkan semua yang tersurat sahaja..

Ceria Selalu--->thanks secret in silence...singgah la lagi dan kalau boleh dedahkan lah identiti anda...baru kita semua dapat berfikiran POSITIF...

@xiM said...

Inah--->hai inah...apa khabar...lama tak dengar citer..ye la orang tuh bizi kan...thanks atas nasihat k..

Ted-->yup,kena usaha dulu baru bertawakal....baru tuhan akan tolong yee dak...wish me luck k..

Heartless Devilish--->hope da day will cum when everythings seem so clear to me...hopefully..Thanks ya..

@xiM said...

Nikli--->just dont expect sumthing when u r not willing to give them sumthing in return..
(*macam pernah ku dengar ayat ini tapi di mana yaaa....hehe...tercari cari.....)

Mieza--->akak pi jer babap manja sapaer saper yang di rasakan sesuai...pi babap si ita okeh..hehe

Nazzman--->kehidupan itu indah....

@xiM said...

Eedany---->okey...will do...will enjoy this life while we can..

Masy--->Bunga bukan sekuntum,kumbang bukan seekor....positifkan dirikita k...hehe

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails